در صورت تمایل به نمایندگی در شهر یا استان خود تماس بگیرید.

راهنمای نصب چراغ‌های هالوژن

راهنمای نصب چراغ‌های هالوژن

راهنمای نصب چراغ‌های هالوژن

این روزها وقتی صحبت از نورپردازی تخصصی و مدرن در دکوراسیون داخلی به میان می‌آید، هالوژن در شمار اولین انتخاب‌ها به‌عنوان ابزار روشنایی کارآمد انتخاب می‌شود. لامپ‌های هالوژن به دلیل برتری‌های خود در سال‌های گذشته محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. با استقبال خریداران، دامنه تنوع این لامپ‌ها نیز گسترده‌تر شد. حالا دیگر می‌توانید انواع هالوژن را در بازار با طرح و رنگ متفاوت برای فضای دکوراسیون داخلی انتخاب و خریداری کنید.

برخلاف تصور اغلب افراد، نصب هالوژن فرآیندی پیچیده نیست. بااین‌حال، باید قبل از نصب نکاتی را درباره هالوژن‌ها بدانید. در ادامه به شما می‌گوییم که نصب هالوژن به چه مهارتی نیاز دارد و چگونه می‌توانید به شکلی ساده این چراغ‌های کاربردی و فوق‌العاده را در نورپردازی به کار ببرید.

چرا نصب لامپ هالوژن به دیگر لامپ‌ها برتری دارد؟

هالوژن یکی از انواع لامپ‌ها با تاریخچه‌ای طولانی است. در حقیقت از زمان اختراع لامپ، تلاش‌هایی برای ایجاد لامپ‌هایی شبیه به هالوژن نیز صورت گرفت. به همین دلیل فرآیند تولید این لامپ‌ها فراز و نشیب بسیاری را سپری کرده است. این موضوع باعث شده تا در طول زمان، نواقص این نوع از لامپ‌ها شناسایی و برطرف شوند. به همین دلیل است که امروزه انواع لامپ‌های هالوژن در دسته استانداردترین و کاربردی‌ترین لوازم روشنایی طبقه‌بندی می‌شوند.

مزایای لامپ هالوژن در نور پردازی داخلی، مهم‌ترین دلیل انتخاب و نصب آن‌ها به حساب می‌آیند. این برتری‌ها به شرح زیر هستند:

  • رنگ نور فوق‌العاده
  • شدت نور استاندارد
  • مصرف برق معقول
  • تنوع محصولات
  • هزینه مناسب
  • ابعاد کوچک و کاربردی
  • نصب و تعویض آسان و بدون خطر

خرید لامپ هالوژن با مزایایی که گفته شد، از فروشگاه صنایع روشنایی تارا برای شما فراهم است. کافی است نگاهی به محصولات پنل دور شیشه و بک لایت بیندازید و بهترین تجربه خرید هالوژن را با ضمانت کیفیت آن برای خود ثبت کنید.

آیا نصب هالوژن بدون تخصص ممکن است؟

به طور کلی برای انجام فعالیت‌هایی که مستقیما با جریان الکتریکی مرتبط هستند، بهتر است اطلاعاتی درباره چارچوب‌ها و قواعد اصلی آن داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا امنیت بیشتری داشته باشید. بااین حال نصب هالوژن بسیار ساده است. مهم‌ترین نکته‌ای که در فرآیند نصب چراغ‌های هالوژن وجود دارد، شناخت انواع سیم است.

سیم‌هایی که در مدار الکتریکی به هالوژن متصل می‌شوند، حاوی جریان‌هایی متفاوت هستند. عدم تناسب جریان جاری در یک سیم با نقطه اتصال، باعث می‌شود که مشکلاتی از قبیل روشن نشدن هالوژن یا حتی سوختن آن را در پی داشته باشد. بنابراین برای نصب هالوژن نیازی به تخصص برق ندارید، اما باید از جریان‌های الکتریکی در هر سیم آگاهی داشته باشید.

از طرف دیگر نصب هالوژن در جایگاه درست، به دقت، سلیقه و البته نوع تکنیک نورپردازی داخلی موردعلاقه شما بستگی دارد.

مراحل نصب لامپ هالوژن

همانطور که گفتیم نصب هالوژن پیچیدگی چندانی ندارد. تنها کافی است جزییات نصب را بدانید و برای اجرای صحیح آن وقت بگذارید. در ادامه قدم به قدم با مراحل نصب انواع هالوژن آشنا شوید:

مرحله اول

برای اینکه بتوانید هالوژن را نصب کنید، باید در ابتدا به ترمینال آن دسترسی پیدا کنید. ترمینال ممکن است در انواع لامپ هالوژن فضای متفاوتی داشته باشد، اما ساختار همه ترمینال‌های هالوژن‌ها مشابه هستند. برای دسترسی به ترمینال باید درپوش پشت هالوژن را باز کنید. باز کردن این درپوش ساده است با این‌ حال می‌توانید از یک پیچ‌گوشتی برای ساده‌تر کردن فرآیند کار استفاده کنید.

مرحله دوم

این قدم در حقیقت تخصصی‌ترین مرحله در نصب چراغ‌های هالوژن است. درون کابل ۳ نوع سیم به نام‌های سیم فاز، سیم نول و سیم ارت وجود دارد. در این مرحله باید هر سیم را به ترمینال مربوطه متصل کنید. برای اینکه فرآیند اتصال ایمن باشد، باید پیچ هر ترمینال را با پیچ‌گوشتی محکم کنید.

برای تشخیص سیم‌ها می‌توانید به رنگ روکش آن‌ها توجه کنید یا با کمک یک فازمتر هر جریان را تشخیص دهید. سیم فاز اغلب با رنگ مشکی به بازار عرضه می‌شود و رنگ سیم نول نیز معمولا آبی یا سفید است.

شناسایی ولتاژ فضا و جریان‌ها می‌تواند علاوه‌ بر بالا بردن ایمنی، به افزایش طول عمر لامپ نیز کمک کند. فراموش نکنید که هر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری در نصب می‌تواند باعث سوختن لامپ باشد.

مرحله سوم

تا اینجا اصلی‌ترین قدم‌ها برای روشن کردن هالوژن را سپری کرده‌اید. در ادامه باید چراغ هالوژن را درون سوراخ ایجادشده با دستگاه گردبر روی پانل سقف کاذب نصب کنید. دو نگهدارنده فلزی در دو طرف هالوژن وجود دارد. برای نصب هالوژن باید دو اهرم فلزی را مانند گیره فشار دهید. توجه کنید که شتاب اهرم‌ها زیاد است و باید هنگام گرفتن و رها کردن آن مراقب انگشتان خود باشید.

با فشار بر اهرم‌های فنری، می‌توانید هالوژن را درون سوراخ ایجاد شده در سقف قرار دهید. سپس نگهدارنده فلزی را رها کنید تا هالوژن در جای خود ثابت شود.

به همین سادگی می‌توانید هالوژن‌های موردنیاز در نورپردازی داخلی را در سقف کاذب نصب کنید.

نصب هالوژن بعد از اجرای کناف

یکی از اتفاقات رایج در نورپردازی بعد از بازسازی منزل، احساس نیاز به اضافه کردن یک لاین جدید از هالوژن است. مشکلی که در این شرایط وجود دارد این است که بعد از اجرای کناف،‌ امکان نصب هالوژن و ایجاد سوراخ با گردبر به سادگی وجود ندارد. هر اقدام غیر منتظره و بدون برنامه‌ریزی می‌تواند باعث ایجاد آسیب در کناف سقف و ایجاد هزینه دو برابری برای تعمیر آن باشد. در این شرایط چه باید کرد؟ چگونه می‌توان هالوژن بیشتری را به سقف اضافه کرد؟

برای نصب هالوژن در سقف کاذب اجرا شده، باید از یک آهنربای صنعتی کمک بگیرید. حقیقت این است که محل نصب هالوژن باید به وسیله گردبر در سقف ایجاد شود، اما نباید آسیبی متوجه کناف باشد. به همین منظور قبل از برش سقف باید با کمک یک آهنربای صنعتی، محل وجود ساپورترها یا نگهدارنده‌های کناف را شناسایی کنید.

برای تشخیص این نگهدارنده‌ها کافی است آهنربا را روی سقف حرکت دهید. به محض چسبیدن آهنربا به سقف، محل دقیق نگهدارنده‌ها مشخص می‌شوند. فضاهای خطی که آهنربا به آن‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد، بهترین فضا برای برش سقف و نصب هالوژن هستند.

بعد از برش کناف می‌توانید با کمک قدم‌هایی که پیش از این گفته شد، هالوژن‌های دلخواه را نصب کنید. برای اینکه فرآیند انتخاب فضای مناسب و نصب هالوژن را به درستی سپری کنید، باید اطلاعاتی از اصول نورپردازی در معماری داشته باشید.

قیمت نصب هالوژن

اگر قصد دارید تا از هالوژن برای روشنایی فضای موردنظر استفاده کنید، اما دانش کافی درباره جریان‌ها و مدارهای الکتریکی ندارید این کار را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید. قیمت نصب هالوژن یک عدد ثابت نیست بلکه با توجه به موارد مختلفی تعیین می‌شود. مهم‌ترین عوامل برای تعیین قیمت نصب انواع هالوژن عبارتند از:

  • نوع سقف اصلی (آجری، موزاییکی، فلزی، سرامیکی و…)
  • نوع سقف کاذب (کناف، رابیتس و…)
  • نوع هالوژن
  • تعداد هالوژن موردنیاز
  • مهارت نصاب

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا یک راهنمای نصب چراغ‌های هالوژن را به صورت دقیق به شما ارائه کنیم. حقیقت این است که نصب هالوژن نیز به اندکی دانش و مهارت نیاز دارد، بنابراین باید پیش از اینکه دست به کار نصب شوید، اطلاعاتی درباره مراحل آن به دست آورید.

به‌علاوه هرچه کیفیت هالوژن بالاتر باشد، نصب راحت‌تر و بدون دردسری خواهد داشت. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که از فروشگاه تارا دیدن کنید. مشاوران فروش تارا در خرید بهترین هالوژن شما را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول:

ساده‌ترین روش نصب هالوژن چیست؟

برای نصب هالوژن به ساده‌ترین شکل، باید تفاوت سیم‌ها و جریان‌های الکتریکی را در هر مدار بدانید. بعد از تشخیص سیم فاز، نول و ارت می‌توانید به سادگی هالوژن را نصب کنید.

آیا نصب هالوژن به تخصص برق نیاز دارد؟

خیر. نصب چراغ هالوژن پیچیدگی چندانی ندارد و نیازی به تخصص در آن نیست. بااین‌حال، بهتر است قواعد و چارچوب‌های نصب را به خوبی بدانید.

آیا نصب هالوژن هزینه زیادی دارد؟

قیمت نصب هالوژن با توجه به مجموعه‌ای از عوامل مانند نوع سقف و تعداد هالوژن تعیین می‌شود. بنابراین هزینه نهایی به فضا و روش نورپردازی موردپسند شما وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری در
https://www.taralightingco.com/?p=1411
لینک کپی شد
0
X