در صورت تمایل به نمایندگی در شهر یا استان خود تماس بگیرید.

چرا لامپ هالوژن چشمک می‌زند؟

چرا هالوژن چشمک می زند

اگر شما هم در منزل چند چراغ هالوژن داشته باشید حتما این سوال برایتان پیش آمده است که چرا هالوژن چشمک می زند؟ هالوژن‌ها نوعی از لامپ‌ها هستند که مصرف زیادی در تزئینات و نورپردازی منازل و اماکن اداری و تجاری دارند. در این مقاله قصد داریم تا با هالوژن‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا شده و دلایل چشمک زدن هالوژن را بررسی کنیم.

هالوژن چیست؟

لامپ‌های هالوژن گونه‌ای متفاوت از چراغ‌ها هستند که درون آن‌ها رشته‌ای از تنگستن قرار دارد. درون محفظه این لامپ‌ها علاوه بر تنگستن مقداری عناصر هالوژن مثل ید و برم در کنار گازهای بی‌اثر وجود دارند. به زبان ساده ورود جریان الکتریکی به این لامپ‌ها باعث می‌شود تا تنگستن موجود در محفظه داغ شده و باعث ایجاد بخار شود. بخار به‌وجودآمده از تنگستن در واکنش با ید و برم نور تولید می‌کند.

استفاده از تئوری چرخش هالوژن تنگستن برای اولین‌بار در سال 1959 توسط شرکت جنرال الکتریک صورت گرفت. جنرال الکتریک به‌دنبال تولید لامپ‌هایی بود که بتواند آن‌ها را در خودرو استفاده کند، اما با دستیابی به این تکنولوژی توانست چراغ‌هایی تولید کند که علاوه بر خودرو در استادیوم و پروژکتورها نیز کاربرد داشته باشد. این تکنولوژی در سال 1970 با تولید حباب‌های مخصوصی که تحمل بالایی در برابر حرارت ایجاد شده توسط تنگستن داشتند، به شکوفایی رسید. امروزه برای تولید لامپ‌های هالوژن از تکنولوژی قدیمی استفاده نمی‌شود و صنعت‌گران تلاش می‌کنند تا بهره‌وری و کارایی این لامپ‌ها را افزایش داده و هزینه تولید آن‌ها را کاهش دهند..

دلیل چشمک زدن لامپ‌های هالوژن

چشمک زدن لامپ‌های هالوژن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر چراغ‌های منزل شما شروع به چشمک زدن می‌کنند، در اولین مرحله از سالم بودن خود لامپ اطمینان حاصل کنید. در ادامه مهم‌ترین دلایل چشمک زدن هالوژن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ایراد در کپسول‌های کوارتزی لامپ هالوژن

در ساخت هالوژن‌ها از خالص‌ترین نوع شیشه استفاده می‌شود. این خلوص باعث می‌شود تا شیشه لامپ استحکام و مقاومت بسیار بالایی داشته باشد، اما در شرایطی این استحکام مورد ضربه قرار گرفته و باعث ایجاد آسیب‌هایی در لامپ از جمله چشمک زدن آن می‌شود.

کلیدهای برق چراغ‌دار

اگر کلید لامپ شما چراغ داشته این احتمال وجود دارد که لامپ شما چشمک بزند. در واقع لامپ کوچک موجود در کلید، برای فعال‌شدن به جریان نیاز دارد. برای حل این مشکل بهتر است از کلیدهایی استفاده کنید که چراغ نداشته باشد یا چراغ داخل کلید را غیرفعال کنید.

ایراد در سیم‌کشی

گاهی چشمک‌زدن هالوژن به دلیل وجود اشکال در سیم‌کشی ساختمان یا چراغ است. در سیم‎کشی صحیح باید سیم نول به‌طور مستقیم به لامپ وصل شده و سیم فاز در مسیر کلید قرار گیرد. وقتی سیم فاز مستقیم لامپ متصل باشد، از طریق اتصال بدنه لامپ، سرپیچ، دیوار و … این احتمال وجود دارد که اتصال برق برقرار و علت چشمک زدن لامپ شود. برای حل این مشکل باید جای فاز و نول عوض شود که به شما توصیه می‎کنیم این کار را به افراد متخصص بسپارید و خودتان کاری انجام ندهید.

کلام آخر

در این مقاله دانستیم که اولین قدم در عیب‌یابی هالوژن‌ها، اطمینان از سالم بودن آن است و در مراحل بعدی باید سیم‌کشی و موارد دیگر را بررسی کنیم. هالوژن‌ها به دلیل مصرف بالای انرژی، جای خود را به تکنولوژی‌های دیگر داده‌اند، اما طراحی دقیق و زیبای این لامپ‌ها و کاربرد زیادشان در نورپردازی باعث شده تا تکنولوژی‌های جدید، خود را در ظاهر هالوژن‌های قدیمی ارائه کنند.

صنایع روشنایی تارا به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح لوازم روشنایی همواره تلاش کرده تا بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را تولید و در بازار عرضه کند. بروکس برای ساخت لامپ هالوژن‌ از تکنولوژی SMD استفاده می‌کند که علاوه بر عمر بسیار طولانی و مصرف بسیار کم، قیمت مناسبی برای مصرف‌کننده دارد. برای مشاهده محصولات می‌توانید وارد فروشگاه صنایع روشنایی تارا شده و انواع لامپ‌های هالوژن تولیدشده را بررسی کنید.

سوالات متداول:

لامپ‌های هالوژنی از نظر مصرف برق مقرون‌به‌صرفه هستند؟

لامپ‌های هالوژن قدیمی مصرف برق زیادی داشتند، ولی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مثل LED و SMD مصرف بالای این‌گونه لامپ‌ها کاهش یافته و عمر مفید طولانی‌تری را نیز پیدا کرده‌اند.

کاربرد لامپ‌های هالوژن کجاست؟

لامپ‌های هالوژن به دلیل نور زیاد و نقطه‌ای، بیشتر در تزئینات دکوراسیون و نورپردازی استفاده می‌شوند. فروشگاه‌هایی که نیاز به ویترین پرنور دارند می‌توانند از این لامپ‌ها استفاده کنند.

چرا لامپ هالوژن وقتی خاموش است چشمک می‌زند؟

این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع‌ترین دلیل چشمک زدن لامپ‌ها در حالت خاموش، به دلیل وجود چراغ‌های کوچکی در کلید است. در صورت چشمک زدن لامپ هالوژن، چراغ کلید را غیرفعال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری در
https://www.taralightingco.com/?p=2343
لینک کپی شد
0
X